چالشنامه آذر برزین مهر

مستندسازی چالش علمی برزین‌مهر؛ ویژه‌نامه بررسی ادعاهای جناب آقای محمد عبدالله‌زاده ثانی درباره چهارتاقی محلی «خانه دیو»

چالشنامه آذر برزین مهر

مستندسازی چالش علمی برزین‌مهر؛ ویژه‌نامه بررسی ادعاهای جناب آقای محمد عبدالله‌زاده ثانی درباره چهارتاقی محلی «خانه دیو»

روشنگری چالش برزین‌مهر (13): بضاعت خانه دیو؛ فارغ از میراث غبارشده جکسن

روشنگری چالش برزین‌مهر (13)

بضاعت خانه دیو، فارغ از میراث غبارشده جکسن

کتاب «از قسطنطنیه تا زادگاه عمر خیام» جکسن، در سال ۱٩۱۱ به چاپ رسید. پروفسور کریستین‌سن در کتاب گرانقدرش «ایران در زمان ساسانیان» چاپ ۱٩٣۶ به زبان فرانسه؛ به نظریه جکسن اشاره کرده‌ است.

جناب آقای محمد عبدالله‌زاده ثانی به عنوان سندی در تایید ادعای برزین‌مهری خانه دیو، دائماً بر این دو کتاب تاکید می‌نمایند اما ایشان علی‌رغم اینکه خود را دانشجوی دکتری باستان‌شناسی معرفی می‌کند؛ چند نکته اساسی را هیچ گاه لحاظ نمی‌نماید:

1. جکسن (Abraham Valentine Williams Jackson)، یک زبانشناس است و نه باستان‌شناس: به ادعای یک زبان‌شناس؛ با پیشداشته دانشی ابتدای قرن بیستم؛ آن هم در موضوع تخصصی تاریخی-باستانشناسی مانند مکان‌یابی برزین‌مهر، چقدر باید اعتبار داد؟! آن هم ادعایی که با داشتن بیش از یک قرن فرصت، هیچ‌وقت اثبات نشده است؟

2. پروفسور کریستن‌سن (Arthur Emanuel Christensen) با اتکا بر یافته‌های تاریخی و باستانشناسی در دسترس تا دهه چهارم قرن بیستم، شاهکاری پدید‌آورده‌اند که تا امروز هم یکی از منابع اصلی تاریخ دوره ساسانی است. 

این دانشمند برجسته، در این اثر کم‌نظیر، راه را بر بدفهمی‌های بعدی بسته ‌است. اثر کریستین‌سن، کار جامعی است همراه با یک دوراندیشی ستودنی؛ ادعا را ذکر می‌کند اما به این راحتی‌ها به آن اعتبار نمی‌دهد. پروفسور کریستین‌سن، مسولیت سخن جکسن را صریحاً به خود جکسن واگذار کرده‌ است. تصویر زیر -متن فرانسوی کتاب کریستینسن- را ببینید.

 

نتیجه بگیریم:

از زمان طرح ادعای جکسن؛ سال‌ها و دهه‌هاست که منابع و یافته‌های مطالعات تاریخی توسعه یافته؛ ابزا‌رها و روش‌های موثر باستان‌شناسی پیشرفت کرده است و قابل تامل اینجاست: چرا یک دانشجوی دکتری باستان‌شناسی در سال ٢۰٢۰؛ آن‌هم (به قول خودشان) بعد از سال‌ها «مطالعه و کنکاش»؛ همراه با دسترسی مستقیم به یافته‌های معاصر تیم متخصص باستان‌شناسی لهستانی (کائیم-بختیاری شهری)؛ وفور منابع و مطالعات تاریخی؛ باید هنوز هم به اظهارات غبارشده جکسن در اوایل قرن گذشته، متوسل ‌شود؟! 

جناب آقای محمد عبدالله‌زاده ثانی! 

یکی از مقدمات اولیه «چالش علمی برزین‌مهر»، رفتار حرفه‌ای مبتنی بر روش و منش علمی است. شما سال‌هاست که ادعای بزرگی را مطرح و با پافشاری تامل‌برانگیزی، آن را پیگیری می‌فرمایید؛ پس متناسب با این ادعا، باید مستندات محکم و تاییدشده ارائه گردد. نظرات شخصی را کنار بگذارید؛ مصاحبه‌ها و دورهمی‌ها را کنار بگذارید؛ حرف‌های تهییجی و کارهای تبلیغی را کنار بگذارید؛ عنایت بفرمایید متناسب با ادعایتان، مستندات محکم و تاییدشده ارائه نمایید. لطفاً ناامیدمان نکنید./ نیشابور فردا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد